تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/04/13 - 09:55
کد خبر: 474988

به مناسبت میلاد امام هادی(ع) معرفی می‌گردد؛

راوی پانزده سال حضور اجباری امام/کمبود منابع با موضوع دوران زندگی امام‌ هادی(ع)

راوی  پانزده سال حضور اجباری امام/کمبود منابع با موضوع دوران زندگی امام‌ هادی(ع)

«رمان هادی» راوی برهه پانزده سالة حضور اجباری امام هادی (ع) در پایتخت اسلامی، سامرا در زمان خلافت متوکل علی الله است. معطوف شدن حواس‌ها به امام باعث میشود تا دربار از آنچه که در قصر میگذرد بیخبر باشند.

به گزارش سرویس کتابخوانه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ائمه ابن الرضا(علیه السلام) جزء امامانی هستند که در کتب و آثار مکتوب کمتر به وجود نورانی آن امامان پرداخته می شود و امام هادی(علیه السلام) یکی از آن شخصیت ها می باشد. در سال های اخیر رمانی تخت عنوان «هادی» نوشته «محمدرضا هوری» توسط انتشارات کتابستان به زیور طبع آراسته گردیده است که به برهه زندگی و زمانه امام هادی(علیه السلام) می پردازد. در روز ولادت آن امام همام بر آن شدیم به معرفی این کتاب بپردازیم تا بتوانیم نمی از اقیانوس را به جان و روح خود بچشانیم تا بلکه این عرض ارادت کوتاه ما به نظر لطف و رحمتشان مورد قبول واقع گردد.

رمان «هادی» نوشته «محمدرضا هوری» از جمله کتاب هایی است که توانسته است ادبیات دینی و مذهبی را برپایه زندگی معصومین(ع) به صورت یک رمان جذاب به مخاطبین خود ارائه دهد. قلم و بیان کتاب جذاب بوده و علی رغم مشکلات زیاد در پرداختن به شخصیت های مقدس دینی، محمدرضا هوری توانسته است به راحتی و به صورت ماهرانه ای از پس این ماجرا برآید.

محمدرضا هوری در اولین تجربه نویسندگی خود به سراغ این زمانه کمتر شناخته شده برای مخاطب رفته است. پرداخت کم به زمانه امامین عسکریین (ع) و شرایط و محیط مبارزه این دو امام همام و وضعیت فرهنگی اجتماعی و مناسبات آن دوره اسلامی بیش از پیش خواندن این کتاب را جذاب میکند.

«رمان هادی» راوی برهه پانزده سالة حضور اجباری امام هادی (ع) در پایتخت اسلامی، سامرا در زمان خلافت متوکل علی الله است. معطوف شدن حواس‌ها به امام باعث میشود تا دربار از آنچه که در قصر میگذرد بیخبر باشند.

در این کتاب مخاطب با بخش وسیعی از محیط اجتماعی و زندگی امام هادی(ع) آشنا می شود. وجود خلفای ظالم عباسی مانند متوکل و ولیعهد او در روش های متضاد علوی زدایی، نشان دهنده موقعیت حساس امام دهم(ع) و این قصه در آن زمان است.

داستان این کتاب در سه محور اصلی جریان پیدا می کند؛ یک محور اهتمام منتصر ولیعهد متوکل در برخورد با امام معصوم و دیگر علویان است که با شیوه زیرکانه و آرام پدرش در برخورد با علویان بخصوص امام هادی(ع) مخالف است. او در صدد است که به صورت کوبنده تری با آن بزرگوار مقابله کند. بخش دیگر کتاب قصه مبارزه منتصر با برادرش می باشد که درصدد اثبات خود به دستگاه عباسی جهت ارتقاء موقعیت و مقام خویش است و طرف دیگر این رمان، قصه عاشقی ولیعهد با کنیز پدر است که او را به سر دوراهی عجیبی قرار می دهد. داستان در این سه جهت اصلی ماجرایی خواندنی را رقم می زند.

« متوکل بر دستۀ تختش تکیه زده و مدام انگشترش را در انگشتش می چرخاند و حضار را نظاره می کرد. دو غلام سیاه حبشی پرهای بزرگ طاووسی را بالای سر متوکل گرفته بودند تا نور آفتاب او را اذیت نکند. زن جوان با پوستی سوخته از تابش آفتاب وسط حلقۀ حضار نشسته بود و متعجب خیل جمعیت بالای سرش را نظاره می کرد.

ابن سکیت و منتصر نیز همراه هم ازمدرس خارج شدند و به دیگر حضار پیوستند. متوکل با دیدن ابن سکیت به سربازان اشاره کرد تا راه را برای او بازکنند. ابن سکیت از منتصر جدا شد وکنار متوکل  و فتح ایستاد. زن اطرافش را نگاه کرد و سعی کرد از ازدحام اهالی قصر نهراسد…»

مولف کتاب «هادی» در گفتگویی با اشاره به خط قرمزهای موجود در ادبیات آئینی تصریح کرد: تصمیم گرفتم در تألیف رمان خود از زاویه دید مخالفین و دشمنان امام‌ هادی (ع) به این موضوع بپردازم. همچنین به صورت فشرده تاریخ صدر اسلام نیز در این کتاب معرفی شد.
 
وی با بیان اینکه کتاب «هادی» بر اساس ادبیات داستانی به رشته تحریر درآمده است، افزود: در تألیف این کتاب از قوه تخیل هم بهره گرفته شده است که تطابق آن با واقعیت، لازمه رجوع به منابع و مراجع است اما متأسفانه به دلیل کمبود منابع با موضوع امام هادی (ع) در توصیف برخی فضاها و شخصیت‌پردازی با مشکل مواجه شدم ولی با این وجود تمامی خط قرمزها رعایت شده است.
 
این مؤلف خاطرنشان کرد: مخاطب این کتاب نوجوانان و جوانان هستند و در آن از ابتدای تاریخ صدر اسلام تا زمان امام هادی (ع) پرداخته شده که خوشبختانه به عنوان اولین اثر پس از چاپ با استقبال زیادی روبرو شد.

وی ابراز کرد: برای نوشتن این کتاب از منابع معاصر نظیر «منتهی‌الآمال»، «سیره پیشوایان»، متون عربی و نرم افزار نور «السیره» بهره بردم.
 
هوری تصریح کرد: در رمان‌های تاریخی مراجعه به کتب تاریخی ملاک نیست بلکه بایستی از آداب و رسوم، نوع پوشاک و تغذیه صحبت به میان آورد که در رمان «هادی» این موارد به وضوح مشهود است.

گزارش از سجاد باقری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top